ایجاد فهرست عناوین به صورت خودکار توسط word
متاسفانه در حدود 95 درصد کاربرانی که از نرم افزارهای Office استفاده می کنند هیچ آشنایی با آن ندارند. یکی از محبوب ترین این نرم افزارها word می باشد. متاسفانه دیده شده که برخی از دانشجویان برای ایجاد فهرست عناوین مطالب مقاله ی خود یا آن را به صورت دستنویس می نویسند و یا با راه های پیش و پا افتاده با word آن را ایجاد میکنند مثل زدن نقطه، تایپ عناوین بصورت تک تک و نوشتن شماره صفحات. غافل از اینکه این نرم افزار همه ی این کارها را به راحتی و به صورت خودکار انجام می دهد. پس از نوشتن مقاله یا پروژه خود، عناوینی که می خواهید در فهرست دیده شوند را باید Heading بندی کنید. برای این کار ابتدا عنوان خود را به حالت select در آورده و از تب Home و منوی Styles یکی از فرمتهای Heading 2، Heading 1 یا Heading 3 را انتخاب کنید.
پس از انتخاب یکی از حالات، رنگ، اندازه و فونت نوشته شما تغییر می کند. آن را به حالت دلخواه خود درست کرده و این فرمت را با استفاده از format painter به سایر عناوین موجود در متن اختصاص دهید. لازم به ذکر است که با دوبار کلیک روی این ابزار، برای همیشه به حالت انتخاب در می آید و دیگر لازم نیست هر بار روی آن کلیک کنید.
پس از اتمام کار مکان نما را به صفحه ای منتقل کنید که می خواهید فهرست در آن ایجاد شود. از تب Reference و منوی Table Of Contents یکی از قالب ها را به دلخواه انتخاب می کنیم.
مشاهده می کنید که تمامی عناوین انتخاب شده همراه با شماره صفحه ایجاد می شوند. اگر می خواهید این فهرست به سمت راست منتقل شود، با کلیک بر روی سه نقطه ی بالای پنجره فهرست تمام آن را select all کرده و با استفاده از کلیدهای ترکیبی Ctrl+shift آن را به سمت راست منتقل کنید.
در مواقع بعدی اگر یک عنوان اضافه شد و یا شماره صفحه ی برخی از عناوین تغییر پیدا کرد با انتخاب گزینه ی Update Table در بالای پنجره فهرست می توانید آن را به روز کنید. با انتخاب گزینه ی Update page number only فقط شماره صفحات به روز شده و با انتخاب Update entire table اگر عنوان جدیدی اضافه شده بود، وارد جدول خواهد شد.
نویسنده: مصطفی سعیدفر
منبع: انجمن حرفه ای های فناوری اطلاعات ایران